سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 طراحی صندوق سرمایه گذاری مشترک کالا متناسب با بازار سرمایه ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

مزایا و معایب بورس کالا

1- اولین مزیت بورس ایجاد اطمینان در بین طرفین معامله می باشد. هیچ معامله‌ای بدون اطمینان فیمابین طرفین یا صورت نمی‌گیرد یا دارای ریسک بالایی می باشد، اما این عنصر اطمینان مربوط به چیست؟ اولا کالایی که در بورس در معرض عرضه قرار می‌گیرد مراحلی را طی می کند که حاکی از اصالت کالا می باشد.

ثانیا فروشنده یا عرضه‌کننده کالا نیز از نظر اصالت مورد تایید قرار می‌گیرد. به همین دلیل می باشد که عامل انجام و سازمان یافتگی در این بازار هست.

ثالثا پرداخت وجه و تسویه کالای مورد معامله بدون هیچ نگرانی برای خریدار و فروشنده از طریق اتاق پایاپای انجام می گردد. پس ریسک پرداخت و تسویه وجه نیز وجود نخواهد داشت.

2-مزیت دیگر بورس کالا و انجام معامله در آن، کشف نرخ می باشد. دربورس کالا کشف نرخ بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. بورس باعث می گردد بازارهای ناکارا کارآمد شده و کشف نرخ بر اساس رقابت بین تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار صورت پذیرد. اگر هر عاملی بر نرخ کالا موثر باشد در این بازار تاثیر خود را در قالب قیمت و به گونه شفاف نشان خواهد داد.

3- مزیت دیگر بورس کالا شفافیت می باشد. در این بازار تعداد خریداران و فروشندگان و نرخ‌های پیشنهادی هر یک و نرخ‌های مورد معامله به گونه شفاف در معرض دید همگان قرار می‌گیرد و اسناد و مدارک صادره مبنی بر خرید و فروش از اصالت برخوردار می باشد. در بورس کالا نمی‌توان معاملات سوری انجام داد یا قیمت‌ها را دستکاری نمود، پس عنصر شفافیت برای بهره گیری‌کننده مهم و اطمینان آنان را جلب می کند این بهره گیری کنندگان می‌توانند مقام‌های ناظر یعنی دولت و سهامداران باشند.

4- مزیت دیگر بورس کالا جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت عدم انجام به تعهد خود می باشد که این امر در بازارهای خارج در بورس کالا وجود ندارد. جبران خسارت در تحویل کالا یا در تسویه کالا از محل تضامین عرضه‌کننده یا خریدار یا کارگزاران و از طریق اتاق پایاپای انجام می گردد و نیازی به اقامه دعوی در مراجع قضایی و طی مراحل طولانی را ندارد.پس عنصر ریسک معاملات از طریق تضامین طرفین به شدت کاهش می‌یابد.

5-مزیت دیگر بورس کالا می‌تواند تامین مالی باشد. معاملات در بورس هم از طرف خریدار هم از طرف فروشنده می‌تواند به صورت تسویه سلف یا خرید سلف باشد از طرفی بانک‌ها بر اساس اسناد صادره توسط کارگزاری‌ها مبنی بر انجام معامله در بورس با سهولت بیشتری وام به خریدار اعطا می‌کنند زیرا از صحت معامله اطمینان دارند.

6-مزیت دیگر بورس کالا ارائه اطلاعات از طریقه نرخ‌ها و معاملات و انجام تحلیل‌های اقتصادی می باشد.

7- مزیت دیگر معامله یا عرضه از طریق بورس کالا معرفی عرضه‌کننده به تعداد زیادی خریدار داخلی و خارجی می باشد که این اقدام در حالت عادی احتیاج به تبلیغات گسترده دارد.

8- مزیت دیگر بورس کالا اظهار وضعیت اقتصادی کشور در قالب قیمت‌های مورد معامله می باشد. بر اساس طریقه معاملات و نظاره قیمت‌ها تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی براساس اطلاعات و مستندات صحیح صورت می‌گیرد.

9- مزیت دیگر بورس که از فحوای مطالب فوق نیز استنباط می گردد انجام معاملات مکانیزه می باشد. در واقع ما از بازار‌های سنتی به بازارهای مکانیزه و پیشرفته حرکت می‌کنیم.

10- مزیت دیگر معامله در بورس کالا برای عرضه‌کننده بهره گیری از ماده 6 قانون توسعه ابزارهای جدید معادل 10 درصد از مالیات درآمد حاصل از فروش کالاهایی می باشد که در بورس کالا پذیرفته شده‌‌اند، می باشد.

از معایب و محدودیت های این بورس می توان به موارد زیر تصریح نمود:

1-کسانی می‌توانند از بورس کالا، کالا خریداری کنند که حجم خریدشان از حد معینی مثلا 20 یا 110 یا 220 تن در رینگ‌های مختلف کمتر نباشد.

2- بعضی کالا‌ها در بورس کالا به صورت سبد عرضه می گردد و امکان انتخاب برای خریدار وجود ندارد.

3- کسانی که به دنبال عدم شفافیت هستند انجام معامله در بورس کالا را نمی‌پسندند، اینها کسانی هستند که به دنبال فرار مالیاتی هستند.

4- عرضه کنندگان موظف به عرضه به صورت دائم هستند و در صورت وقفه در عرضه از بورس کالا اخراج می شوند.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-3 هدف پژوهش

هدف اصلی پژوهش امکانسنجی طراحی و تشکیل یک نهاد مالی برای توسعه بازار سرمایه با توجه ویژه به بورس کالا می باشد که این هدف در دل خود هم اهداف تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری و هم اهداف بورس کالای ایران را دارد.

1-3-1 اهداف صندوق سرمایه گذاری مشترک

هدف از تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک یک پارچه کردن منابع سرمایه گذاران جزء و افراد غیر حرفه ای، و در نهایت تشکیل سبدی از دارایی ها و مدیریت این سبد می باشد.

1-3-2 اهداف بورس کالا

  • ایجاد بازاری قانون مند و سازمان یافته جهت تسهیل داد و ستد کالاها
  • سامان دهی بازار کالا از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و تضمین منابع طرفین معامله
  • کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار
  • برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک در بازار
  • امکان انجام معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیار با بهره گیری از ابزار های جدید مالی
  • توسعه سرمایه گذاری و فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش
  • اطلاع رسانی درمورد وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاهای پذیرش شده به مقصود افزایش سطح دانش فعالان بازار

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید