سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 شناسایی عوامل موثر بر شیفتگی به برند مورد مطالعه برند آدیداس

قسمتی از متن پایان نامه :

معرفی آدیداس

آدیداس (به آلمانی: Adidas AG)‏ یک شرکت آلمانی چند ملیتی در هرتسوگن‌آوراخ در ایالت بایرن می باشد که لباس، کفش و لوازم ورزشی تولید می کند. آدیداس یک شرکت هلدینگ می باشد و شرکت تولید لباس ورزشی ریبوک[1]، شرکت لوازم گلف تیلورمید و شرکت راک‌‌پورت[2] زیر مجموعه آن به حساب می‌آیند. آدیداس به غیر از کفش ورزشی، محصولاتی مانند کیف، تی‌شرت، پیراهن، ساعت، عینک و دیگر لوازم ورزشی را نیز تولید می کند. آدیداس بزرگترین تولیدکننده لوازم ورزشی در اروپا و دومین شرکت بزرگ تولیدی لوازم ورزشی در دنیا به‌شمار می‌رود.

آدیداس در سال 1948 توسط آدولف داسلر[3] پایه‌گذاری گردید. البسه و کفش‌های تولیدی آدیداس با لوگوی این شرکت که سه خط موازی می باشد مزین‌شده و این لوگو به عنوان لوگوی رسمی شرکت آدیداس شناخته می گردد. این لوگو در سال 1951 از شرکت کارهو اسپورت خریداری شده می باشد. درآمد آدیداس در سال 2011، 11 میلیارد و 380 میلیون یورو اعلام شده می باشد (سایت ویکی‌پدیا)

نوجوانی آدولف دسلر (معروف به ادی[4]) در آلمان و در دوران رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی اول سپری گردید و در همین دوران به خانواده‌اش کمک می‌نمود که با بهره گیری از باقیمانده کیف‌های ارتشی، برای خود سرپایی درست کنند. اما علاقه و اشتیاق اصلی او همیشه ورزش و به‌خصوص فوتبال بود. در سال 1920 ساخت کفش‌های ورزشی را شروع نمود. او علاوه بر بهره گیری از تجربیات شخصی‌اش، با تعداد زیادی پزشک، مربی ورزش و کارشناس ورزشی هم مشورت می‌نمود و از همان آغاز روی «کارایی» هر کفش برای هر ورزش به خصوص تاکید داشت. پس برای انواع گوناگون ورزش مثل دو، تنیس یا فوتبال، کفش‌های متفاوتی طراحی نمود. این شیوه کار مبتنی بر پژوهش گسترده، به زودی برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. ادی هنوز دهه بیست عمرش را پشت سر نگذاشته بود که «سرپرست تجهیزات ورزشی جهان» لقب گرفت.

دسلر تنها یک مخترع موفق نبود، بلکه از شم اقتصادی قوی هم برخوردار بود. او می‌دانست که اگر قرار باشد آدیداس کفش‌های کاملا متفاوت برای ورزش‌های مختلف ارائه دهد، می‌بایستی در تمامی آنها یک عنصر مشترک وجود داشته باشد. پس به فکر ساختن سه نوار در کناره کفش‌ها افتاد؛ به طوری که هر کسی تنها با نگاه کردن به کفش بتواند تشخیص دهد که آنها آدیداس هستند. امروزه این سه نوار به عنوان لگوی شرکت آدیداس شناخته می شوند و دیگر کسی نیاز ندارد نام آدیداس را روی محصولات آن ببیند تا متوجه گردد که این محصول را آدیداس تولید کرده می باشد.

 

از سال 1928 ورزشکاران در مسابقات المپیک، کفش‌های آدیداس به پا می‌کردند و به آن عشق می‌ورزیدند. در حقیقت با ورود کفش‌های آدیداس، کارایی ورزشکاران به روشنی پیشرفت نمود. زمانی که جسی اونز[5] با تصاحب چهار مدال طلا در المپیک سال 1936 برلین[6]، تماشاگران را به وجد آورد (و هیتلر[7] را خشمگین و مایوس ساخت)، کفش‌های مخصوص دوومیدانی آدیداس را به پا داشت. آرمین هری[8] اولین دونده‌ای که موفق گردید مسافت صد متر را در کمتر از 10 ثانیه بدود هم، کفش آدیداس پوشیده بود.

امروز، میراث دسلر هنوز به قوت خود باقی می باشد و هنوز تمرکز اصلی آن روی جنبه کارایی هر کدام از محصولاتش می باشد (که در حال حاضر تمامی انواع پوشاک و کفش‌های ورزشی را شامل می گردد)، و در عین حال دیگر بازار آدیداس محدود به ورزشکاران نیست. در واقع امروز آدیداس به همان اندازه که یک نام ورزشی می باشد، در زمینه مد هم نام معتبری می باشد. از سال 1986 که ترانه «آدیداس من[9]» از ران دی‌ام‌سی[10]، خواننده هیپ‌هاپ[11] آمریکایی در دنیا معروف گردید، نام تجاری آدیداس یک وجهه «باحال» پیدا نمود. امروز ستارگان دیگر جامعه هیپ‌هاپ مثل میسی الیوت[12] با پوشیدن مارک آدیداس ، آن را در صدر پوشاک مد روز نگه داشته‌اند آدیداس در سال 1995 مانند بسیاری دیگر از برندهای موفق که ورود به دوران مدرن را با ارائه سهام در بازار بورس تجربه کردند، سهام خود را در بازار بورس فرانکفورت و پاریس عرضه نمود. در ادامه این طریقه مدرن‌سازی آدیداس به تعدادی ادغام و تصاحب دست زد که از آن جمله می‌توان به خرید سالومون گروپ و سپس فروش آن و همچنین خرید تیلر مید و ریبوک تصریح نمود. ادغام آدیداس با ریبوک در سال 2006 را می‌توان فصل جدیدی در تاریخ آدیداس دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به شرکت این فرصت را می‌دهد که با ایجاد ویژگی‌های مکمل در این دو برند به بازار گسترده‌تری دست یابد و توانایی ارائه محصولات متنوع‌تری را به بازار داشته باشد.(بهمنیار، 14:1388-9).

 

[1] – Reebok

[2]-RockPort

[3] – Adolph Dassler

[4]– Adi

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[5] – Jesse Owens

[6] – Berlin

[7] – Hitler

[8] – Armin Hary

[9] – My adidas

[10] – Run DMC

[11]-HipHop

[12]– Missy Elliot

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف پژوهش

این پژوهش شامل اهداف نظری و اهداف کاربردی به تبیین زیر می‌باشد :

1-3-1- هدف نظری

شناسایی عوامل موثر بر شیفتگی به برند در مصرف‌کنندگان برند آدیداس[1]

2-3-1- هدف کاربردی

کمک به تولیدکننده پوشاک ایرانی برای ارتقای جایگاه برند خود در بازار بسیار رقابتی و شیفته‌کردن هر چه بیشتر مصرف‌کننده به تولیدات پوشاک ایرانی.

[1] – adidas