سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

 ارتباط بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی

قسمتی از متن پایان نامه :

  

– مباحث سیاسی،اجرایی و اخلاقی در بحث دولت الکترونیک

تعدادی از مباحث سیاسی، اجرایی و اخلاقی مرتبط با دولت الکترونیک که می‏توان به آن تصریح نمود مباحث امنیت، حفظ حریم خصوصی و شکاف دیجیتالی می‏باشد که از مهم‏ترین مباحث در این زمینه می‏باشد و بایستی در بحث دولت الکترونیک به آن توجه نمود.

در اجرای دولت الکترونیک بایستی حفظ امنیت و حریم خصوصی را نیز مدنظر قرارداد تا تضمین گردد که سیستم‏های اطلاعاتی و دارایی­ها به خود حفظ شده و حق افراد نیز پایمال نمی‏گردد. به‏طورکلی امنیت به حفظ سیستم‏های اطلاعاتی و کنترل نحوه‏ی دسترسی به اطلاعات اطلاق می‏گردد. اجرای امنیت به وضعیت وحساسیت اطلاعات باز می‏گردد. به‏طورمثال حفظ امنیت اطلاعات عمومی ، ازجمله زمان جلسات شورا در وب، به سختی و دشواری حفظ امنیت اطلاعات فردی نیست. حفظ حریم خصوصی نیز به طورکلی به مقوله تکریم به حق داشتن اطلاعات فردی وخصوصی یک شخص باز می گردد(که اغلب اطلاعات اسمی خوانده می شوند)که بایستی به خوبی از آن ها حفاظت گردد. قوانین مربوط به حفظ اطلاعات خصوصی معمولا به همین مقصود تنظیم می‏شوند(کلورلی[1]، 2001).

مسأله دیگر، شکاف دیجیتالی می باشد. هم­زمان نگرانی­هایی درمورد­ی شکاف بین وجود تکنولوژی و عدم وجودتکنولوژی هست که معمولا به «شکاف دیجیتالی» شناخته می­گردد. به­مقصود تضمین اینکه کشورها از بروز شکاف دیجیتالی جلوگیری کرده و شرایطی را فراهم می­نمایند تا رشد آگاهی و دانش منجربه کارایی بیش­تر می‏گردد درنتیجه به رشد و پیشرفت بیش­تر و کافی، بسط روش­ها و الگوهای جدید مشارکت بین بخش­های خصوصی، دولتی و سازمان‏های جامعه­ی مدنی نیاز می باشد(فانگ، 2002).

 

2-2-15- مدل‏های پیاده سازی دولت الکترونیک

از بین مدل­های مختلف پیاده‏سازی دولت الکترونیک، مدل­های سازمان ملل، لاینه و لی و گــــروه گارتنر به دلیل اهمیت بیشترشان به گونه مشروح معرفی می­شوند.

 

2-2-15-1- مدل سازمان ملل

در پژوهشی که در سال 2002 میلادی توسط سازمان ملل انجام گرفته، یک مدل پنج مرحله­ای برای پیاده‏سازی دولت الکترونیک مشخص شده می باشد. سازمان ملل این مدل را برای تعیین وضعیت تکامل کشورها ارائه کرده و درعین حال اندازه آمادگی آنها را برای پذیرش فناوری اطلاعات نشان می­دهد. تاکید این مدل که توجه کاربردی دارد بر روی کاربران و نیز نوع و تعداد خدمات ارائه شده به آنان متمرکز می باشد. شناسایی هرکدام از این گام­ها با مطالعه وضعیت دولت الکترونیک در کشورهای عضو سازمان ملل و چگونگی توسعه آن در جهان صورت گرفته می باشد. این گام­ها عبارتند از:

گام اول – پیدایش (ظهور): در این مرحله کشورها ازطریق ایجاد یک وب سایت کوچک در وب حضور می یابند. ادارات دولتی سایت­های اینترنتی خود را ایجاد می­کنند. هم‏چنین اطلاعات موجود بر روی این وب سایت­ها شکل غیرکافی و ایستا دارند و به ندرت به روز می‏شوند و اطلاعات لازم برای نشان دادن نحـــوه دسترسی به خدمات به کاربران داده نمی­گردد. اطلاعات به‏گونه معمول به شکل محصولات، خدمات، آدرس­ها و ارتباط با سایر وب سایت­ها می باشد و در نهایت به شکل پاسخ دادن به سوال­های معمول قابل دسترسی می باشد(استیفن[2] ، 2002).

گام دوم – ارتقا (توسعه): اطلاعات موجود بر روی سایت­ها افزایش می­یابند و سایت­های اینترنتی پویاتر می­شوند. تعداد صفحات وب افزایش می‏یابند.اطلاعات به شکل پویا ارائه و دفعات به‏روز شدن آن زیاد می­شوند. هم‏چنین درجه تنوع اطلاعات و محتوای آنها بالا می­رود و به شکل کاتالوگ، خبرنامه و موتورهای جستجو قابل دستیابی هستند(کیلی[3] ، 2003).

گام سوم – تعامل: ارائه اطلاعات در این مرحله بر پایه نیاز مراجعان سازماندهی می­گردد و کاربران می­توانند با پست الکترونیک یا پرکردن فرم­های الکترونیک با سازمان خود ارتباط مستقر کنند. در این مرحله ارتباط دوسویه رسمی بیشتری میان مشتریان و سازمان مستقر می­گردد. هم­چنین بانک‏های اطلاعاتی با موتور جستجو در اختیار کاربران قرار می گیرد تا امکان تبادل اطلاعات با سازمان خود را بیابند. مشتریان امکان خودی‏کردن محصولات و خدمـــــات بر خط را خواهند داشت؛ یعنی، می­توانند تنها محصولات و اطلاعاتی را ببینند که موردنیازشان می باشد(لاین و جان[4] ، 2001).

[1]-Cluverli

[2]-Steifen

[3]-Keily

[4]-Line & Jhon

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-4-اهداف پژوهش

1-4-1- هدف اصلی

  1. تعیین ارتباط بین بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی

1-4-2- اهداف فرعی

  1. تعیین ارتباط بین بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک و بعد اطمینان (از ابعاد اعتماد عمومی)
  2. تعیین ارتباط بین بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک و بعد خطرپذیری (از ابعاد اعتماد عمومی)
  3. تعیین ارتباط بین بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک و بعد اطمینان (از ابعاد اعتماد عمومی)
  4. پیش­بینی اندازه بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک براساس ابعاد اعتماد عمومی

1-4-3- اهداف جانبی

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  1. تعیین اندازه بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه
  2. تعیین اندازه اعتماد عمومی و ابعاد آن در جامعه مورد مطالعه
  3. تعیین تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی در بهره گیری شهروندان از خدمات دولت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه
  4. تعیین تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی در اعتماد عمومی در جامعه مورد مطالعه